Instagram Storyt eli Tarinat tarjoavat helppokäyttöisen väylän tiedon jakamiseen ja seuraajien aktivoimiseen.
Storyjen visuaalisuudella on merkitystä samaan tapaan kuin Instagramin muilla sisältömuodoilla. Selkeä ja tunnistettava ilme, joka toistuu samanlaisena eri kanavissa ja sisältömuodoissa, välittää teistä ammattimaisen ja luotettavan kuvan.
Alla jaan neljä vinkkiä, joilla toteutat yhdistyksesi, yrityksesi tai muun vastaavan organisaation visuaalista ilmettä myös Instagram Storyjen puolella.
1. Luo Instagram Story -pohjat Canvalla.
Canvalla voit luoda Instagram Story -pohjia, joissa voit hyödyntää juuri teidän visuaaliseen ilmeen mukaisia värejä, muotokieltä ja kuvastoa. Storyjen luominen onnistuu kätevästi Instagram-tarina -nimistä suunnittelumallia käyttämällä.
Story-pohjia voi ja kannattaa luoda eri tarkoituksiin. Esimerkiksi uutiskirjeelle, tapahtumille ja blogikirjoituksille voi tehdä omat tunnistettavat mallipohjansa.
Erilaisia pohjia laatiessa kannattaa pitää mielessä viestinnän tavoitteet. Mistä aiheista minun tai organisaation tulee viestiä? Millaiset pohjat tukevat viestintämme tavoitteita ja sisältöjä?
2. Luo käyttöösi omia tarroja Storyihin Rajaukset-toiminnolla.
Instagram Storysta löytyvällä Rajaukset-tarralla/-toiminnolla voi luoda omia tarroja kännykän kuvagalleriasta löytyvistä kuvista.
Jos organisaatiolla on käytössä omia kuvituskuvia ja/tai graafisia elementtejä, kannattaa niistä tehdä Rajaukset-toiminnalla omat Story-tarrat. Näin saatte kätevästi toteutettua visuaalista ilmettänne storyjen puolella ja sitä kautta yhtenäistettyä viestintää.
Omilla Story-tarroilla erottuu paremmin muista. Viestintänne ja toimintanne näyttää ulospäin myös ammattimaisemmalta, kun vaihtuvien GIF-tarrojen tilalla käyttää omia kuvituksia ja muotoja.
Rajaukset-toiminnosta ja sen käytöstä löytyy tarkemmat ohjeet kirjoittamastani blogitekstistä.
3. Valitse 1-2 fonttia, jota käytät aina Storyissa.
Instagram Storyissa on käytettävissä tekstityökalu, jolla voi lisätä tekstiä tarinoihin. Valittavana on lähes 10 erilaista fonttityyliä selkeistä perusfonteista aina kaunoon asti.
Ilme pysyy selkeänä ja eheänä kun valitsee yksi tai kaksi eri fonttia, joita käyttää aina Storyissa. Jos päätät valita kaksi eri fonttia, määrittele kumpaa käytät otsikkotasoilla ja kumpaa pidemmissä teksteissä eli niin kutsutussa leipätekstissä. Pidemmissä teksteissä kannattaa suosia helppolukuista ja selkeästi erottuvaa fonttia. Otsikkotasoihin sopii hyvin taas astetta näyttävämpi fontti.
4. Käytä värejä johdonmukaisesti.
Storyissa on mahdollista käyttää oman visuaalisen ilmeen mukaisia värejä.
Esimerkiksi Storyn taustaväriä voi vaihtaa hyödyntämällä Instagram Storyn Piirrä-työkalua ja sieltä löytyvää väripipettiä. Kyseisellä työkalulla voi napata värin joko jaettavasta Instagram-postauksesta tai kännykän kuvagalleriasta valitsemastaan kuvasta.
Instagram Storyn taustavärin vaihdosta löytyy tarkemmat ohjeet kirjoittamastani blogitekstistä.
Kaipaako Instagram-tilinne yhtenäistä visuaalista ilmettä? Pyydä minut tekemään somepohjat ja muut somemateriaalit!
Teen somepohjia, joiden avulla teidät tunnistetaan. Saatte haluamanne kohderyhmienne huomion ja viette viestintäänne suunnitelmallisempaan suuntaan. Somepohjia käyttämällä jää enemmän aikaa muille tekemisille.
Somepohjien lisäksi teen myös muita somemateriaaleja, kuten Instagram Story -pohjia sekä kansi- ja profiilikuvia. Luon myös kuvituskuvia, joilla saa persoonallista ilmettä some- ja muuhun verkkoviestintään.
Tutustu palveluihini ja ota yhteyttä!
0 kommenttia