Bluesky, Pixelfed ja Mastodon ovat voineet tulla vastaan somekeskusteluissa viime aikoina.
Osa sosiaalisen median käyttäjistä nimittäin etsii vaihtoehtoja Metan palveluille, kun Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi faktantarkistuksen lopettamisesta Yhdysvalloissa. Edellisten uutisen lisäksi osaa Metan palveluiden käyttäjistä huolettaa muun muassa Metan DEI-ohjelmien lakkauttaminen, demokraattipoliitikoihin viittaavien hakujen katoaminen Instagramista sekä Metan suunnitelmat tuoda tekoälypohjaisia profiileja osaksi palveluitaan.
Tässä tekstissä esittelen Bluesky-, Mastodon- ja Pixelfed-palveluita, jotka kaikki ovat osa fediversumia. Ennen näiden palveluiden esittelyitä kerron, mitä fediversumilla tarkoitetaan.
Mitä tarkoittaa fediversumi?
Sana Fediversumi juontaa juurensa englannista. Fediversumista käytetään englanninkielessä sanaa Fediverse, joka tulee sanoista federation (liitto) ja universe (maailmankaikkeus). Sanasta käytetään myös lyhennettä Fedi.
Fediversumia verrataan usein sähköpostiin. Käytitpä Googlen, Microsoftin tai jonkun muun tahon tarjoamaa sähköpostipalvelua, voit viestitellä eri henkilöiden kanssa riippumatta siitä, mitä palvelua he käyttävät. (Jointhefediverse.net 27.1.2025). Sama ajatus pätee fediversumiin.
Fediversumilla tarkoitetaan verkostoa, joka koostuu keskenään keskustelevista sosiaalisen median palveluista. Käyttäjät voivat siis jutella toistensa kanssa välittämättä siitä, mitä palvelua kukin käyttää – esimerkiksi Pixelfedin käyttäjä voi jutella Mastodonin käyttäjän kanssa. Monet näistä palveluista pohjautuvat ActivityPub-protokollaan.
Fediversumiin kuuluvat palvelut ovat useimmiten hajautettuja sosiaalisen median alustoja. Luodessasi siis tällaiseen palveluun tilin valitset samalla, mihin instanssiin tai serveriin/palvelimeen liityt. Esimerkiksi Mastodoniin liittyessä voit luoda tilin mastodon.socialiin tai mastodontti.fi-palvelimelle (suomalainen).
Tällaisissa palveluissa instanssit ja serverit ovat niiden luojien omistuksessa. Fediversumia tai siihen kuuluvaa yksittäistä somepalvelua ei siis omista kukaan yksittäinen henkilö tai organisaatio.
Fediversumiin kuuluvat sosiaalisen median palvelut ovat yleensä ilmaisia ja avoimen lähdekoodin ohjelmistoja.
Bluesky
Bluesky on avoimeen lähdekoodiin perustuva, hajautettu sosiaalisen median alusta. Palvelussa ei näytetä mainoksia ja valvonta/moderointi on tiukempaa mitä esimerkiksi X:ssä. Bluesky on kertonut antavansa käyttäjilleen enemmän valtaa vaikuttaa siihen, millaisia sisältöjä he näkevät.
Bluesky on toiminnoiltaan hyvin samankaltainen kuin Twitter/nykyinen X:
- Käyttäjät voivat tehdä palveluun enintään 300 merkkiä sisältäviä julkaisuja.
- Julkaisut voivat tekstin lisäksi sisältää kuvia ja/tai videoita.
- Toisten julkaisuihin voi kommentoida ja reagoida.
- Muille käyttäjille pystyy lähettämään yksityisviestejä.
Palvelun omistaa yhdysvaltalainen Bluesky Social PBC (lyhenne englanninkielen sanoista Public Benefit Corporation eli yhteiskuntavastuuseen/positiiviseen yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen sitoutuva yritys).
Bluesky on suunnittelemassa omaa Instagramin kaltaista sovellusta nimeltä Flashes.
Mastodon
Mastodon on hajautettu sosiaalisen median alusta, joka perustuu avoimeen lähdekoodiin. Palvelu on algoritmiton eikä siellä näytetä mainoksia.
Mastodon perustuu ihmisten ja yhteisöjen luomiin palvelimiin. Kun käyttäjä luo tilin Mastodoniin, hän valitsee lukuisista palvelimista yhden johon hän liittyy. Suomalaisia tunnettuja palvelimia ovat muun muassa mastodontti.fi ja mementomori.social.
Palvelimien säännöissä ja asetuksissa voi olla eroja. Eroja voi olla esimerkiksi julkaisujen merkkirajoissa. Perusraja on 500 merkkiä, mutta joillain palvelimilla merkkiraja voi olla 5000 tai jopa 10 000 merkkiä.
Mastodonin ulkoasu voi tuoda mieleen Facebookin ja Threadsin. Profiiliin voi lisätä profiili- ja kansikuvat sekä esittelyn bio-osioon. Julkaisut voivat sisältää tekstiä, kuvia ja videoita. Muiden julkaisuihin voi kommentoida ja reagoida tähti-painikkeella.
Oman tilin voi laittaa ”lukituksi”, jolloin julkaisut näkyvät vain omille seuraajille. Muiden julkaisuihin kommentoidessa pystyy erikseen valitsemaan, haluaako kommentin olevan täysin julkinen vai ei. Kommentin näkyvyyden asettamiseen on tarjolla useita vaihtoehtoja.
Pixelfed
Pixelfed on Instagramia muistuttava hajautettu somepalvelu, joka edellisten tavoin perustuu avoimeen lähdekoodiin. Pixelfed on Mastodonin tapaan algoritmiton eikä siellä näytetä mainoksia.
Pixelfedin verkkosivuilla kerrotaan palvelun muutamista suosituimmista ominaisuuksista:
- Albums: useiden kuvien jakaminen julkaisussa.
- DM eli yksityisviestit (lyhenne tulee englanninkielen sanoista direct messages).
- Kommentit ja tykkäykset.
- Filtterit eli suodattimet valokuviin.
- Storyt eli tarinat: sisältöjen jakaminen niin, että ne pysyvät näkyvillä 24 tunnin ajan.
- Kronologiset uutisvirrat eli feedit.
Pixelfed-tunnusten luonnin yhteydessä valitaan Mastodonin tapaan serveri/instanssi, johon liitytään. Suomalaisten ylläpitämiä servereitä ovat esimerkiksi Pixelfed.fi ja Pixl.fi.
Haluatko sinä tai yhteisösi pysyä kärryllä sosiaalisen median muutoksista? Pyydä minut kouluttamaan tai sparraamaan!
Koulutus on hyvä valinta, kun halutaan opettaa teoriaa ja käytäntöä kerralla suuremmalle joukolle. Työpaja taas on erinomainen vaihtoehto pienryhmille (noin 5-20 osallistujaa), jotka haluavat oppia käytännön tekemisen kautta some- ja digipalveluiden käyttöä.
Koulutuksen ja työpajan osallistujat saavat koulutusmateriaalit itsellensä PDF-tiedostomuodossa. Näiden lisäksi jaetaan yleensä myös muita materiaaleja joko digitaalisesti tai tulostettuina.
Tiimisparraus kannattaa valita silloin, kun yhteisönne (3-6 henkeä) tarvitsee tietoa sekä uusia näkökulmia ja ideoita esimerkiksi Instagram-sisällöistä. Jos taas kaipaat yksilöllistä Instagram-opetusta, yksilösparraus on paras vaihtoehto!
Sparrauksesta saat materiaaleja, joiden avulla on helpompi lähteä viemään opittua käytäntöön. Materiaali voi olla esimerkiksi vinkkilista ja/tai tiivistelmä käsitellyistä aiheista.
Tutustu palveluihini ja ota yhteyttä!
0 kommenttia