Canvassa on monia ominaisuuksia, joilla erityisesti työ- ja muiden yhteisöjen Canva-työskentely helpottuu. Kyseisten ominaisuuksien avulla yritykset, yhdistykset, seurakunnat, vapaaehtoistiimit sekä muut organisaatiot ja ryhmät saavat…
- selkeytettyä työskentelyä ja resurssienhallintaa,
- tehostettua sisällöntuotantoa sekä
- mahdollistettua jäsenten välistä vuorovaikutuksen ja tiedonvälityksen.
Tässä kirjoituksessa esittelen neljää Canvan ominaisuutta, joilla organisaatioiden, yhteisöjen ja ryhmien Canva-työskentely selkeytyy ja tehostuu.
1. Projektit-osion avulla suunnittelumallit löytää helposti.
Canvan Projektit-osioon voi luoda kansioita, joihin voi laittaa omia suunnittelumallejaan talteen. Esimerkiksi somesisältöjä varten voi luoda Someviestintä-kansion, jonne tallentaa kaikki somesisältöihin liittyvät suunnittelumallit. Projektit-osio toimii siis hyvin samalla tavalla kuin vaikka tietokoneen tai pilvipalveluiden resurssienhallinta.
Projektit-osio ja sieltä löytyvät kansiot auttavat pitämään suunnittelumallit järjestyksessä. Suunnittelumallien etsintään kuluu vähemmän aikaa kun jäsenillä on tiedossa mitä löytyy mistäkin.
2. Brändi-osiolla saa viestinnän visuaalisen ilmeen pidettyä yhtenäisenä.
Canvan Brändi-osioon (englanniksi Brand Kit) saa tallennettua visuaalisen ilmeen keskeisimmät elementit. Yhteen paikkaan saa koottua siis logotiedostot, värit (HEX- ja CMYK-koodit), fontit eli kirjasintyylit, kuvat, graafiset elementit ja kuvakkeet.
Brändi-osioon voi kirjoittaa myös lyhyitä ohjeita, joissa voi avata graafisten elementtien, fonttien ja muiden elementtien käyttöä. Ohjeistusten avulla erilaisten sisältöjen tekeminen ja visuaalisen ilmeen mukaisen viestinnän toteuttaminen helpottuu.
Brändi-osion kaikki ominaisuudet ovat käytettävissä maksullisessa Canva Pro -versiossa. Yhdistykset voivat saada Pro-version käyttöönsä ilmaiseksi Canva for Nonprofits -ohjelman avulla.
3. Tiimien avulla voi jakaa suunnittelumallit ja kansiot oikeille ihmisille.
Tiimien avulla voi jakaa suunnittelumalleja ja kansioita kerralla useammalle. Tämä tehostaa yhteistä työskentelyä sekä sisältöjen suunnittelua ja tekoa.
Yhdessä tiimissä voi olla peräti 500 jäsentä ja kukin jäsen voi kuulua enintään 100 eri tiimiin (Canva 2024). Tiimejä voi luoda ja ihmisiä voi kutsua niihin Tilin asetukset -sivun kautta.
Tiimin oikeuksia voi muokata myös suunnittelumalli- ja kansiokohtaisesti. Tiimin jäsenille voi antaa suunnittelumalliin tai kansioon muokkaus-, kommentointi- tai tarkasteluoikeuden. Tiimiltä voi myös evätä pääsyn tiettyyn suunnittelumalliin tai kansioon (Ei jaettu -vaihtoehto).
Canva tiimeille -versiossa on mahdollista luoda tiimien sisälle ryhmiä. Canvan eri versioihin ja hinnastoon voi tutustua tarkemmin Canvan verkkosivuilta.
4. Kommenttien ja muistiinpanojen avulla voi keskustella ja ideoida muiden kanssa.
Canvan suunnittelumallin sivuihin on mahdollista lisätä kommentteja ja/tai muistiinpanoja. Lisättyihin kommentteihin on mahdollista vastata takaisin kirjoittamalla tai reagoimalla esimerkiksi emojilla tai tarralla. Tiimin jäsenen voi mainita omassa kommentissaan laittamalla nimen eteen @-merkin (tägääminen eli merkitseminen).
Kommentit-toiminto auttaa työyhteisöä ja ryhmää ajatusten jakamisessa, mielipiteiden kyselyssä sekä sisältöjen ideoinnissa.
Työyhteisön Canva-työskentely selkeämmäksi? Pyydä minut sparraamaan Canvasta!
Olen käyttänyt Canvaa lähes päivittäin jo vuodesta 2016 lähtien. Koulutan ja sparraan kyseisen ohjelman käytöstä, visuaalisten sisältöjen tekemisestä, ryhmätyöskentelyn selkeyttämisestä ja tehostamisesta sekä käyttöehdoista ja tekijänoikeuksista.
Tiimisparraus kannattaa valita silloin, kun yhteisönne (2-6 henkeä) tarvitsee tietoa sekä uusia näkökulmia ja ideoita esimerkiksi Canva-työskentelyn selkeyttämiseen. Jos taas kaipaat yksilöllistä ja Canva-opetusta, yksilösparraus on paras vaihtoehto!
Osallistuja saa/osallistujat saavat mukaansa muutamia materiaalia, joiden avulla on helpompi lähteä viemään opittua käytäntöön. Materiaali voi olla esimerkiksi linkki- ja lähdelista ja/tai tiivistelmä käsitellyistä aiheista.
Yhden sparrauksen kesto on noin 1-3 tuntia (sovitaan erikseen). Sparraus voidaan toteuttaa kertaluontoisesti tai useammasta kerrasta koostuvana kokonaisuutena.
Minua voi pyytää myös laittamaan organisaationne Canva-tili järjestykseen! Voin luoda Projektit-osioon kansiot ja lajitella suunnittelumallit niihin. Samassa yhteydessä voin laittaa visuaaliseen ilmeeseen liittyvät materiaalit Brändi-osioon. Näin teillä säästyy aikaa muille tekemisille ja pääsette hyödyntämään Canvaa entistä paremmin.
Tutustu palveluihini ja ota yhteyttä!
0 kommenttia