Kuvituksen tilaajan ABC

6.8.2024 | Kaikki blogitekstit, Visuaalinen viestintä

Tarvitsisit yhden tai useamman kuvituksen tapahtumamainokseen, somekampanjaan tai korttiin, mutta et tiedä mistä lähteä liikkeelle?

Ei hätää! Tässä tietopaketissa ohjeistan, mitä asioita kannattaa miettiä ennen kuvituksen tilaamista. Kun kokonaisuus on selvänä, on helpompi lähteä muotoilemaan toimeksiantoa.

Kerro alla pyydetyt tiedot joko sähköpostiviestissä tai liittämällä viestin mukaan Word- tai PDF-tiedoston silloin, kun olet pyytämässä tarjousta.

1. Millaista tyyliä ja tunnelmaa kuvitukseen halutaan?

Millaisella tyylillä haluatte, että kuvitus tai kuvitukset toteutetaan? Haluatteko esimerkiksi herkkyyttä ja pastellisävyjä, leikkisää ja värikylläistä vai minimalistista mustavalkoista?

Jos haluatte kuvituskuvien sopivan yhteen nykyisen visuaalisen ilmeenne kanssa, kannattaa siitä myös mainita! Tarjouksen hyväksymisen jälkeen voitte lähettää minulle graafisen ohjeistonne sekä muut mahdolliset materiaalit.

Tyylin lisäksi on hyvä miettiä, millaista tunnelmaa haluatte kuvituksessa tai kuvituskuvissa olevan. Myös kohderyhmä kannattaa selkeyttää itselle ja minulle.

Voitte laittaa sähköpostiviestin mukaan referenssikuvia haluamastanne tyylistä ja tunnelmasta. Referenssikuvat voivat olla minun tai muiden tekemiä kuvituskuvia, joista saa käsitystä halutusta tyylistä.

2. Kuinka monta kuvitusta tarvitaan?

Jos esimerkiksi kuvitukset tulevat oppaaseen, somepohjiin tai tapahtuman mainostukseen, tarvitaanko niitä 1, 5, 10 vai kenties enemmän?

3. Missä kuvitusta käytetään: verkossa, painotuotteissa vai sekä että?

Onko kuvituksia tarkoitus käyttää pelkästään verkkosivuilla ja/tai someviestinnässä eli toisin sanoen verkkoympäristöissä?

Vai halutaanko kuvituksia käyttää vain painotuotteissa kuten esitteissä tai tapahtumamainoksissa? Jos kuvituksia käytetään printtituotteissa niin kuinka monta niitä on tarkoitus painattaa jakoon?

Vai tarvitaanko kuvituksia sekä verkko- että printtikäyttöön?

Kuvitusten käyttökohteiden tietäminen auttaa minua oikeiden väriprofiilien valinnassa.

4. Missä laajuudessa kuvitusta käytetään?

Kuvituksen hintaan sisältyy tuntityön lisäksi kuvituksen käyttöoikeudet.

Käyttöoikeuksia voidaan rajata esimerkiksi seuraavien tekijöiden mukaan:

  • Käyttökohde: käytetäänkö kuvitusta vain esimerkiksi tapahtuman mainosjulisteessa? Vai halutaanko kuvitusta käyttää postikortin lisäksi myös somejulkaisuissa, tarroissa ja t-paidoissa?
  • Levikki: aiotaanko postikortteja painaa esimerkiksi 100 kpl vai 5000 kpl?
  • Paikka: käytetäänkö kuvitusta vain Suomen tai pohjoismaiden alueella? Vai tuleeko se olemaan käytössä ympäri maailmaa?
  • Aika: esimerkiksi yksi kuukausi, puoli vuotta, vuosi, useampi vuosi vai ikuinen?

Yleensä kuvitukseen annetaan lähtökohtaisesti kertajulkaisuoikeus. Siinä kuvituksen tilaaja saa julkaista tuotoksen yhden kerran ennalta sovittua väylää pitkin.

Harvoin tarvitaan kaikkia oikeuksia. Ikuisesta ja koko maailman kattavasta käyttöoikeudesta ei kannata maksaa, jos kuvitusta käytetään esimerkiksi määräaikaisen, Suomen sisällä toimivan hankkeen viestintämateriaaleissa.

Käyttöoikeuksien laajuudesta sovitaan aina erikseen ja ne kirjataan ylös sopimukseen. Minulla on myös tapana tehdä tiivis ohjeistus kuvitusten käytöstä (PDF-tiedosto), jonka tilaaja saa päätöspalaverin yhteydessä.

Jos myöhemmin tulee tarvetta laajentaa käyttöoikeuksia, niitä voidaan laajentaa lisämaksusta. Jos esimerkiksi hankkeen toiminta vakiintuu pysyväksi osaksi organisaatiota, voidaan laatia uusi, ajantasainen sopimus hankeaikaisten kuvitusten käytöstä.

5. Milloin kuvituksen tulee olla valmiina?

Milloin haluatte saada kuvituksen tai kuvitukset käyttöönne? Onko mielessänne alustava aikataulu kuvitusprojektille?

6. Tarvitaanko myös muita materiaaleja?

Kuvitusten tilaamisen yhteydessä voi ilmetä tarvetta muillekin visuaalisille materiaaleille. Esimerkiksi alkava hanke voi kuvitusten lisäksi tarvita visuaalisen ilmeen mukaiset esityspohjat, somepohjat, somekanavien kansi- ja profiilikuvat, esitteet, tarrat ja ynnä muuta.

Jos on tarvetta myös muille visuaalisille materiaaleille ja niiden suunnittelulle, ilmoittakaa siitä myös tarjouksen pyynnön yhteydessä. Voin samalla laskea tarjoukset myös niistä!

+ Muutamia huomioita tekijänoikeuksista

Kuvittajalle muodostuu teokseensa tekijänoikeudet eli taloudelliset ja moraaliset oikeudet.

Kuvituksen käytön yhteydessä tulee hyvän tavan mukaisesti mainita tekijän nimi. Valmiisiin kuvituksiin ei saa tehdä väri-, koko- tai muita muutoksia, ellei asiasta ole erikseen sovittu.

Tutustu tekijänoikeuslakiin klikkaamalla alla olevaa painiketta.


Kuvituskuvilla arvoja ja tunteita näkyviin – tilaa minulta kuvituksia!

Vanha tuttu sanonta ”kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” pätee yhtä lailla digitaalisesti luotuihin piirroksiin.

Teen kuvituksia ja graafisia elementtejä erityisesti verkko- ja someviestintään. Tarpeistasi riippuen niitä voi käyttää esimerkiksi verkkosivuilla, somepohjissa ja -materiaaleissa, esityspohjissa ja/tai digitaalisissa oppaissa.

Painotuotteiden puolelta minulta voi tilata esimerkiksi tarroja, joulu- ja muita korttikuvituksia sekä kuvituksia tapahtumainoksiin.

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!

Uusimmat artikkelit

0 kommenttia

Ota yhteyttä

minna@damdamdidi.fi