Tämä on päivittyvä artikkeli. Tekstiä on päivitetty viimeksi 5.9.2024.
Canvan ilmaiset sisällöt ovat ehtymätön aarreaitta some- ja muiden sisältöjen tekijöille. Mutta tiedätkö, mitä Canvan käyttöehdot sanovat näiden käytöstä?
Canvan sisällön käyttöehdot (Canva’s Content License Agreement) antavat ohjeita sekä ehtoja palvelun ja sen ilmaisten ja maksullisten sisältöjen käyttöön.
Tässä tekstissä avaan, mitä kannattaa huomioida käyttäessä Canvan ilmaisia sisältöjä.
Canvan maksullisten sisältöjen eli Pro-sisältöjen (Pro Content) käytöstä olen tehnyt oman blogitekstin.
Mitä tarkoitetaan Canvan sisällöillä?
Canvan sisällöillä (Content) tarkoitetaan Canvan kirjastosta ja Elementit-osiosta löytyviä valokuvia, grafiikoita, videoita, ääniä sekä pohjia.
Canvan sisällöt jaetaan ilmaisiin (Free Content) ja maksullisiin Pro-sisältöihin (Pro Content). Näiden käyttöehdot eroavat jonkin verran toisistaan. Yleisesti ottaen Pro-sisältöjen käyttö on rajatumpaa mitä ilmaisten sisältöjen.
Mitkä lisenssit koskevat Canvan ilmaisia sisältöjä?
Canvan ilmaisia sisältöjä koskevat seuraavat lisenssit:
- Jos ilmainen sisältö on Pixabay-kuvapankista, noudatetaan Pixabayn lisenssiä.
- Jos ilmainen sisältö on Pexels-kuvapankista, noudatetaan Pexels-kuvapankin lisenssiä.
- Jos ilmaisessa sisälllössä on merkintä CC0 (Creative Commons -lisenssi) tai Public Domain, noudatetaan CC0-lisenssiä ja/tai sisällön tiedoista löytyvään lähteeseen.
- Jos ilmainen sisältö ei ole mistään yllä mainituista lähteistä, se kuuluu Canvan sisällön käyttöehtojen ja Free Content -lisenssin piiriin.
Miten sisällön lähteen voi tarkistaa?
Sisällön lähteen voi tarkistaa viemällä kursorin sisällön päälle ja klikkaamalla kolmen pisteen symbolia, joka ilmestyy sisällön oikeaan yläkulmaan.
Viereen avautuvasta valkoisesta laatikosta löytyy Info-painike, jota klikkaamalla saa tarkemmat tiedot sisällön käyttöoikeuksista.
Kuvalliset ohjeet löytyvät tästä Damdamdidin Instagram-tilillä julkaistusta somepostauksesta.
Mihin sisältöjä saa käyttää? Mikä on sallittua?
Canvan kaikkien (ilmainen ja Pro, pois lukien Pro Music ja Popular Music) sisältöjen sallittua käyttöä ovat…
- kutsut, mainonta- ja myynnin edistämisen projektit (painetut materiaalit, mainokset, esitteet, tuotepakkaukset, esitykset ja niin edelleen),
- koulun tai yliopiston projektit,
- sosiaalisen median julkaisut ja profiilikuvat,
- taustakuva henkilökohtaiseen tietokoneeseen tai kännykkään,
- yksinomaan Canvassa käytettävät suunnittelumallit/-pohjat,
- viihdesovellukset kuten kirjat ja kirjojen kannet, aikakauslehdet, sanomalehdet, pääkirjoitukset, uutiskirjeet sekä video-, lähetys- ja teatteriesitykset rajoittamasti,
- online- tai sähköiset julkaisut, muun muassa verkkosivut, blogit, e-kirjat ja videot (Pro-sisältöjen osalta on rajoituksia),
- tulosteet, julisteet (esimerkiksi paperikopiot) ja muut jäljennökset henkilökohtaisiin ja myynnin edistämisen tarkoituksiin, jälleenmyyntiin, lisenssiin ja muuhun jakeluun sekä
- muut Canvan kirjallisesti hyväksymät käyttötarkoitukset.
Lista löytyy Canvan käyttöehtojen kohdasta 5.
Saako ilmaisia sisältöjä käyttää muilla tavoin?
Niin kuin aikaisemmin totesin, ilmaisten sisältöjen käyttöä on rajoitettu vähemmän mitä Pro-sisältöjen käyttöä. Ilmaisia sisältöjä voi käyttää muun muassa seuraavilla lisätavoilla:
- Käyttö useammassa suunnittelumallissa ilman lisälisenssien hankintaa.
- Käyttö verkkosivujen, sosiaaliseen verkostoitumiseen painottuvien verkkosivujen, asiakirjojen ja projektien malleissa tai muuten jakelu ja/tai myynti kolmansille osapuolille.
- Käyttö jälleenmyyntiin tarkoitetuissa suunnittelumallien sovellutuksissa, muun muassa (mutta ei vain rajoitettuna näihin) verkkosivustomallit, käyntikorttimallit, sähköiset onnittelukorttimallit ja esitteiden suunnittelumallit.
- Itse suunnitellussa/omaperäisessä/uniikissa suunnittelumallissa.
- Canva tarkoittaa alkuperäisellä suunnittelumallilla uutta teosta, jossa on käytetty Canva-sisältöjä yhdistellen eri elementtejä (kuvat, teksti, taustatoiminnot ja niin edelleen) ja muokkaustekniikoita.
- Uniikin suunnittelumallin kriteerit eivät täyty, jos Canva-sisältöä käytetään sen alkuperäisessä muodossa ja/tai…
- siihen on lisätty vain pelkkiä suodattimia.
- sen värejä on muutettu.
- sisällön kokoa on muutettu ja/tai rajattu.
- siihen on lisätty vain ääriviivat.
- lisäsuunnittelua on tehty ylipäätään vähäisesti.
- Et voi siis esimerkiksi ottaa Canvan Elementtikirjastosta yksittäistä sisältöä (esimerkiksi valokuvaa tai grafiikkaa), laittaa sitä kangaskassiin ja myydä kyseistä tuotetta. Tällöin myyt toisen sisältöä. Tämä sääntö koskee myös henkilökohtaista käyttöä.
- Uniikin suunnittelumallin kriteerit eivät täyty, jos Canva-sisältöä käytetään sen alkuperäisessä muodossa ja/tai…
- Canva tarkoittaa alkuperäisellä suunnittelumallilla uutta teosta, jossa on käytetty Canva-sisältöjä yhdistellen eri elementtejä (kuvat, teksti, taustatoiminnot ja niin edelleen) ja muokkaustekniikoita.
Huiomioi, ettet voi käyttää suunnittelumallia (englanniksi Canva Design) edellä kerrotuilla ja muilla lisenssissä mainituilla tavoilla, jos tekemäsi suunnittelumalli sisältää ilmaisten sisältöjen lisäksi myös Pro-sisältöjä. Tällöin tulevat voimaan lisenssin Pro-sisältöjä koskevat ehdot.
Tarkempi lista löytyy Canvan käyttöehtojen kohdasta 6.
Miten ilmaisia sisältöjä ei saa käyttää?
Muun muassa seuraavia asioita ei voi tehdä millään ilmaisilla sisällöillä ja Pro-sisällöillä:
- Alilisensointi, jälleenmyynti, vuokraus, lainaus, luovuttaminen, lahjoittaminen tai muu sisällön ja Canvan käyttöehtojen mukaisten oikeuksien siirtäminen tai jakaminen.
- Käyttö osana tavaramerkkiä, suunnittelumerkkiä, kauppanimeä, yrityksen nimeä tai palvelumerkkiä (pois lukien fontit).
- ”Vain toimitukselliseen käyttöön” tarkoitettujen sisältöjen käyttö kaupallisessa ja myynnin edistämisen tarkoituksessa, suosittelussa, mainonnassa ja myynnissä.
- ”Vain toimitukselliseen käyttöön” -sisällöillä tarkoitetaan uutisarvoisiin ja yleisarvoisiin tapahtumiin ja aiheisiin liittyviä sisältöjä. Tähän kuuluvat esimerkiksi valokuvat, joissa näkyy tunnettuja tavaramerkkejä ja/tai nimiä.
- Tekijänoikeuksiin, tavaramerkkeihin ja muihin omistusoikeuksiin liittyvien merkintöjen poistaminen sisällöistä ja suunnittelumallista.
- Sisällön käyttäminen ja näyttäminen yksinään verkkosivuilla tai muissa kohteissa, joiden tarkoituksena on houkutella tai joihin liittyy myyntiä, lisenssointia tai muuta tilaustuotteiden jakelua (mukaan lukien postikortit, mukit, t-paidat, julisteet ja muut tavarat).
- Sisällön käyttäminen toimituksellisiin tarkoituksiin ilman seuraavaa mainintaa: ”©[lisää avustajan nimi] Canva.comin kautta”.
Pexels-, Pixabay- ja CC0-lisenssit voivat sallia osan näistä ja muista Canvan käyttöehdoissa luetelluista toiminnoista.
Koko lista kielletyistä käyttötavoista löytyy Canvan käyttöehtojen kohdasta 9.
Muutamia huomioita
Tässä kirjoituksessa kerrotut tiedot on muotoiltu 2.4.2024, 3.5.2024 ja 5.9.2024 voimassa olleiden Canvan käyttöehtojen (Content License Agreement) pohjalta. Canva voi muuttaa käyttöehtojaan, jolloin tämän tekstin tiedot voivat jossain kohtaa mahdollisesti vanhentua. Tekstin tiedot pyritään pitämään ajan tasalla.
Damdamdidi ei ole Canvan edustaja, asianajaja eikä lainopillinen neuvonantaja. Tässä kirjoituksessa kerrotut tiedot ovat luonteeltaan informatiivisia.
Ajantasaisimmat tiedot lisenssistä löytyvät Canvan verkkosivuilta: https://www.canva.com/policies/content-license-agreement/.
Haluatko viedä Canva-tietosi ja -osaamisesti uudelle tasolle? Pyydä minut sparraamaan Canvasta!
Tiimisparraus kannattaa valita silloin, kun yhteisönne (2-6 henkeä) tarvitsee tietoa sekä uusia näkökulmia ja ideoita esimerkiksi Canva-työskentelyn selkeyttämiseen. Jos taas kaipaat yksilöllistä ja Canva-opetusta, yksilösparraus on paras vaihtoehto!
Osallistuja saa/osallistujat saavat mukaansa muutamia materiaalia, joiden avulla on helpompi lähteä viemään opittua käytäntöön. Materiaali voi olla esimerkiksi linkki- ja lähdelista ja/tai tiivistelmä käsitellyistä aiheista.
Yhden sparrauksen kesto on noin 1-3 tuntia (sovitaan erikseen). Sparraus voidaan toteuttaa kertaluontoisesti tai useammasta kerrasta koostuvana kokonaisuutena.
Tutustu palveluihini ja ota yhteyttä!
0 kommenttia